Autor: Martin Page
Titlu original: Comment je suis devenu stupide

Colecția: Cartea de pe Noptieră

Nr. pagini: 148
Editură: Humanitas
Tradusă de: Adriana Gliga

Păi,salut! Cartea am citit-o datorită profesoarei mele de română și mi s-a părut interesantă. Lucrarea este deosebită prin modul în care autorul are acces la psihicul personajului,dar și prin o oarecare perspectivă obiectivă față de societate.

Rezumat:

Personajul principal este Antoine,un tânăr care se simte în inferioritate datorită inteligenței lui,comparându-se adesea cu cei care nu gândesc mult și se confomeaza cu mediul înconjurător. Această sclipire care o deține o consideră un fel de boală și încercă prin mai multe mijloace să devină prost. Prima lui încercare a fost de a deveni alcoolic crezând că în toiul "aburelii" o să poată să se vindece,dar ajunge la spital. Acolo află de la cineva de cursul S.P.T.P.T.M.("Sinucidere pentru toți și prin toate mijloacele"),dar renunță imediat fiindcă și-a dat seama că dorește să trăiască. S-a dus la doctorul lui și acesta i-a prescris niște pastile.

Antoine a început să-și cumpere haine noi,să mănânce de la fast-food și destul de repede rămâne fără bani. Datorită unui prieten din copilărie căpăta un job de bursier și devine bogat printr-un accident. Cu timpul își da seama de viciile oamenilor. După ce apare fantoma lui Dany Brillant care încearcă să-l scoată din viață sa iluzorie, vechii prieteni ai lui Antoine îl răpesc și îi arată un filmuleț cu marii oameni pe care înainte el îi aprecia(Einstein, Newton, unii scriitori). Își da seama de greșeala sa și revine la viață sa obișnuită cartea incheiandu-se cu întâlnirea unei fete pe nume Clemence.

Citate:

Cartea este presărată și cu momente haioase din cadrul cursului de sinucidere,dar și anumite descrieri sau evenimente din viață personajului.Citate precum :"Personalitatea e un lux ce nu mi-l pot permite" și (este unul din fragmentele la care eu am râs;dacă nu vreți să va stricați supriza de a citi cartea va sugerez să săriți peste fragment) "În primul rând,luminozitatea lui îl făcea să semene cu un spectru,cu o apariție suparanaturala; apoi, dacă hoțul nu leșinase sau nu o luase la goană,faptul că Aslee vorbea în versuri sfârșea prin a-l îngrozi." mi s-au părut foarte interesante,dar desigur că sunt multe lucruri de ținut cont în text.

Opinie:

Cartea mi s-a părut în primul rând sugestivă pentru socieatatea în care trăim, ea cuprinzând cele 4 mari "puncte negre" ale ei: banii, manipularea, viciile(droguri, alcool, țigări) și femeile. Sfrasitul cărții mi s-a părut un pic cam abstract, întâlnirea cu Clemence fiind neimportanta pentru mine, Antoine legând doar o altă prietenie..
În ciuda acestor detalii, acțiunea mă ținea în suspans,dorind să aflu ce idei îi mai vin personajului. M-au impresionat și anumite descrieri, ilustrând băutura ca o știință si sinuciderea care era posibilă în multe moduri. Cu o poveste relativ simplă este arătat un personaj complex care gândește mult, un om care știa ce era cunoașterea.

Din partea mea primește 3/5 fiindcă tinde un pic spre filozofie,dar e bună.

Eu zic că nu o să regretați. Enjoy it!